Klik hier voor een gratis intake gesprek

Naam
*
E-mail
*
Telefoonnummer
*
Bericht

10 voordelen van blauwe bessen

Blauwe bessen zijn zoet, voedzaam en heel populair. Ze bevatten weinig calorieën, zijn heel goed voor je en worden daarom vaak als ‘superfood’ aangeduid. Ze zijn zo lekker en makkelijk dat ze voor veel mensen favoriet zijn als het om fruit gaat.

Hier volgen 10 gezondheidsvoordelen van blauwe bessen die door onderzoek zijn bevestigd.

 

1. Blauwe bessen bevatten weinig calorieën maar veel voedingsstoffen

De blauwe bes is een bloemdragende struik die blauw-tot-paarsgekleurde bessen produceert. Ze zijn sterk verwant aan soortgelijke struiken, zoals de cranberry en de bosbes. Blauwe bessen zijn tussen de 5 en 16 mm in diameter en hebben een uitwaaierende kroon aan de onderkant. Ze zijn eerst groen en veranderen dan naar blauw-paars tijdens het rijpen.

De blauwe bes behoort tot de bessen met de meeste voedingsstoffen. Een kop (150 gram) blauwe bessen bevat (1, 2):

•Vezels: 4 gram.

•Vitamine C: 24% van de ADH.

•Vitamine K: 36% van de ADH.

•Mangaan: 25% van de ADH.

•Daarnaast bevat het kleine hoeveelheden van verscheidene andere voedingsstoffen

De bessen bestaan verder voor ongeveer 85% uit water en een hele kop bevat maar 84 calorieën, met 15 gram koolhydraten. Wat calorieën betreft maakt dit de bes tot een uitmuntende bron van meerdere belangrijke voedingsstoffen.

Kortom: De blauwe bes is zeer populair. Hij bevat weinig calorieën, maar veel vezels, vitamine C en K.

 

2. De blauwe bes is de koning onder de voedingsmiddelen met antioxidanten

Blauwe bessen hebben de hoogste antioxidantwerking van alle veel gegeten soorten fruit en groentes. De belangrijkste groep van antioxidanten erin is die van de flavonoïden.

 

3. Blauwe bessen verminderen DNA-schade, wat bescherming kan bieden tegen veroudering en kanker

Verscheidene onderzoeken hebben aangetoond dat blauwe bessen en het sap ervan, bescherming kunnen bieden tegen DNA-schade, een belangrijke aanleiding voor het optreden van veroudering en kanker.

 

4. Blauwe bessen bieden bescherming tegen beschadiging van cholesterol in het bloed

De antioxidanten in blauwe bessen blijken LDL lipoproteïnen (‘slecht’ cholesterol) te beschermen tegen oxidatieve schade – schade die een cruciale stap vormt op weg naar een hartziekte.

 

5. Blauwe bessen kunnen de bloeddruk verlagen

Uit talrijke onderzoeken blijkt dat regelmatig blauwe bessen eten de bloeddruk verlaagt.

 

6. Blauwe bessen kunnen helpen bij het voorkomen van hartziektes

Er is enig bewijs dat het regelmatig eten van blauwe bessen kan helpen om een hartaanval te voorkomen.

 

7. Blauwe bessen kunnen helpen bij behoud van de hersenfunctie en verbetering van geheugen

De antioxidanten in blauwe bessen lijken voordelen te hebben voor de hersenen. Ze helpen bij het verbeteren van de hersenfunctie en bij het tegengaan van leeftijdsgebonden achteruitgang.

 

8. Anthocyaninen in blauwe bessen kunnen een antidiabetisch effect hebben

Verscheidene studies laten zien dat blauwe bessen een antidiabetisch effect hebben. Ze helpen de insulinesensitiviteit te verhogen en de bloedsuikerniveaus te verlagen.

 

9. Stoffen in de bessen zouden kunnen helpen om urineweginfecties te bestrijden

Net als cranberry’s, bevatten blauwe bessen stoffen die bepaalde bacteriën beletten om zich aan de wand van de urineweg te hechten. Dit kan nuttig zijn bij het voorkómen van urineweginfecties.

 

10. Blauwe bessen kunnen spierschade helpen verminderen na zware training

Zware training kan leiden tot spierpijn en vermoeidheid. Dit wordt gedeeltelijk door lokale ontsteking en oxidatieve stress in het spierweefsel aangewakkerd. Een supplement met blauwe bessen kan de schade op het moleculaire niveau verminderen, wat de pijn en de afname in prestaties van de spieren kan minimaliseren. In een kleine studie met 10 vrouwelijke atleten, vond een versneld herstel van de spieren plaats na zware beenspieroefeningen.

 

Conclusie

Het is duidelijk dat blauwe bessen enorm gezond en voedzaam zijn. Het feit dat ze zoet en kleurrijk zijn, en zowel vers als bevroren heel lekker, is daarbij mooi meegenomen (met toestemming vertaald).